وبلاگ پاسارگاد.پاســارگاد.pasargad.پاسارگاد75
بانوان نامور تاریخ ایران زمین
1:19     چهار شنبه 5 تير 1392

معرفی ۱۷ شیرزن پر افتخار ایران باستان

 در ادامه مطلب

«««««خواهشمند است در دیدگاه سنجی همباز (شرکت) کنید»»»»»
برچسب‌ها: زنان ایرانی, شیرزنان ایرانی, بانوان نامور تاریخ ایران زمین, زنان تاریخ ایران, شیر زنان ایرانی در طول تاریخ, ,
 نوشته ای از :  ‌‌‌امیر محمدی
آرتمیس Artemis نخستین زن دریانورد ایرانی
10:32     چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392
 
 

 

 

آرتمیس Artemis نخستین زن دریانورد ایرانی است که درحدود 2480 سال پیش،فرمان دریاسالاری خویش را از سوی خشایارشاه هخامنشی دریافت کرد و اولین بانویی می باشد که در تاریخ دریانوردی جهان در جایگاه فرماندهی دریایی قرار گرفته است . در سال 484 پیش از میلاد، هنگامی که فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونان از سوی خشایارشا صادر شد، آرتمیس فرماندار سرزمین کاریه با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آنها را در دست داشت به نیروی دریایی ایران پیوست.

در این جنگ که ایرانیان موفق به تصرف آتن شدند، نیروی زمینی ایران را 800 هزار پیاده و 80 هزار سواره تشکیل می داد و نیروی دریایی ایران شامل 1200 ناو جنگی و 300 کشتی ترابری بود. همچنین آرتمیس در سال 480 پیش از میلاد در جنگ سالامین Salamine که بین نیروی دریایی ایران و یونان درگرفت شرکت داشت و دلاوری های بسیاری از خود نشان داد و با ستایش دوست و آشنا روبرو شد.

او در یکی از دشوارترین شرایط در جنگ سالامین، بادلیری و بیباکی کم مانند توانست بخشی از نیروی دریایی ایران را از خطر نابودی نجات دهد و به همین دلیل به افتخار دریافت فرمان دریاسالاری از سوی خشایارشا رسید.او به خشایارشا پیشنهاد ازدواج نیز داد که بدلایلی این پیوند صورت نگرفت. در سالهای دهه شصت میلادی (دهه چهل خورشیدی) نیروی دریایی ایران، برای نخستین بار ناو شکن بزرگی را به نام یک زن نام گذاری کرد و او «آرتمیس» بود. ناو شکن آرتمیس سالها بر روی آبهای خلیج فارس پاسدار سواحل ایران بود. ای کاش همیشه نامهایی ایرانی و پارسی زینت بخش جنگ افزارها، کشتی ها و هواپیماهای نظامی ایران می بود تا یاد سرداران این مرز و بوم در خاطره ها جاودانه بماند.

 

«««««خواهشمند است در دیدگاه سنجی همباز (شرکت) کنید»»»»»
برچسب‌ها: آرتمیس, نخستین زن فرمانده ایرانی,
 نوشته ای از :  ‌‌‌امیر محمدی
مردان بزرگ ایران زمین
23:2     شنبه 21 ارديبهشت 1392
حاصل کشوری که گهواره تمدن بشری است:
 
آذرباد : یکی از موبدان و دانشمندان ایرانی در زمان اردشیر بابکان
آذربرزین : پسر فرامرز که با بهمن پسر اسفندیار جنگید که یکی از پهلوانان ایرانی میباشد و آتشکده ای هم به همین نام وجود دارد
آذر کیوان : حکیمی و عالمی ایرانی از سرزمین فارس که در قرن یازدهم هجری حیات داشته است
«««««خواهشمند است در دیدگاه سنجی همباز (شرکت) کنید»»»»»
برچسب‌ها: بزرگان ایران زمین, نام بزرگ مردان ایران, بزرگ مردان ایران,
 نوشته ای از :  ‌‌‌امیر محمدی
صفحه قبل 1 صفحه بعد